OK. Przeniosłem posty do tematu z 2018 roku, wiec odgrzewamy kotleta.
Gwiazdek pisze:Czy zamykają telewizje za oczerniającą kogoś wypowiedż dziennikarza? NIE.
Nie, nie zamykają, ale chyba każdy zna sytuacje gdy wydawnictwa, gazety, serwisy informacyjne były sądownie zobowiązane do sprostowań/przeprosin co może być łączone z zadość uczynieniem (najczęściej na cele charytatywne). W mojej ocenie:
argument obalony.
Gwiazdek pisze:Czy zamykają sklep w którym ktoś żle się wypowie o innym sklepie albo o kiepskim produkcie? NIE
Nie, nie zamykają, ale komentarze są usuwane (często w ramach automatycznego przeglądu robota/człowieka) o ile łamią prawo (wypowiedź typu "Jestem niezadowolony", "Słabo wiruje", "Farba słabo kryje" nie łamią prawa). W mojej ocenie:
argument obalony.
Gwiazdek pisze:Osobiście od wielu lat zaglądam na fora o różnych tematykach i pierwszy raz się spotykam z szantażem admina zamknieciem jego forum czy odpowiedzialnością karną za wypowiedzi forumowiczów.
Nie spotkałeś się, bo (jak sądzę) nikt nie jest informowany o zaistniałej sytuacji (o ile domniemany pomówiony zwróci się o usunięcie) i nikt nie porusza jej tak jak my tutaj. Jeżeli tematyka jest rozległa i dot. wielu podmiotów to trudno w pełni monitorować informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej - w naszym przypadku jesteśmy jedynym niezależnym forum (naprawdę chcę żeby tak było i mocno w to wierzę) które
nadal funkcjonuje, więc monitoring jest stosunkowo łatwy. Po prostu post/opinia jest usuwana i koniec. Jeżeli ktoś się skarży na usunięcie mówi mu się dlaczego i koniec - nie podoba Ci się = ban konta. Ja tak postępować nie chcę. W mojej ocenie:
argument obalony.
Medialne przykłady:
http://san24.pl/grozi-negatywny-komentarz-allegro/https://www.o2.pl/artykul/awantura-o-ko ... 578345601aWyjaśnienie od strony łamania prawa poprzez komentarz/opinie:
https://prokonsumencki.pl/allegro/niesl ... -poradnik/W nawiązaniu do w/w wyjaśnienia trzeba mieć na uwadze art. 14 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną:
"Dz.U.2019.0.123 t.j. - Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną
Art. 14. usł.elekton.
Wyłączenie odpowiedzialności udostępniającego zasoby systemu teleinformatycznego w celu przechowywania danych
1.Nie ponosi odpowiedzialności za przechowywane dane ten, kto udostępniając zasoby systemu teleinformatycznego w celu przechowywania danych przez usługobiorcę nie wie o bezprawnym charakterze danych lub związanej z nimi działalności, a w razie otrzymania urzędowego zawiadomienia lub uzyskania wiarygodnej wiadomości o bezprawnym charakterze danych lub związanej z nimi działalności niezwłocznie uniemożliwi dostęp do tych danych.
2.Usługodawca, który otrzymał urzędowe zawiadomienie o bezprawnym charakterze przechowywanych danych dostarczonych przez usługobiorcę i uniemożliwił dostęp do tych danych, nie ponosi odpowiedzialności względem tego usługobiorcy za szkodę powstałą w wyniku uniemożliwienia dostępu do tych danych.
3.Usługodawca, który uzyskał wiarygodną wiadomość o bezprawnym charakterze przechowywanych danych dostarczonych przez usługobiorcę i uniemożliwił dostęp do tych danych, nie odpowiada względem tego usługobiorcy za szkodę powstałą w wyniku uniemożliwienia dostępu do tych danych, jeżeli niezwłocznie zawiadomił usługobiorcę o zamiarze uniemożliwienia do nich dostępu.
4.Przepisów ust. 1-3 nie stosuje się, jeżeli usługodawca przejął kontrolę nad usługobiorcą w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów."
Uzyskałem 3 opinie prawne dot. problemu:
1 - usunąć
2 - usunąć
3 - prawdopodobna nadinterpretacja prawna, ale grozi procesem sądowym który może się różnie zakończyć
Zgłosiłem się również do fundacji Panoptykon od której otrzymałem po 3 dniach odpowiedź:
"Szanowny Panie,
dziękuję za maila. Musimy się w zespole zastanowić, czy i ewentualnie w
jaki sposób jesteśmy w stanie Panu pomóc. Proszę o kilka dni cierpliwości."
Finalnie, nie otrzymałem odpowiedzi ale zwrócił moją uwagę fakt, że muszą się
"w zespole zastanowić", co moim zdaniem świadczy o zawiłości problemu.
Jeżeli ktoś uzyska wiarygodną opinię prawną wraz z instrukcją postępowania w takich przypadkach (pomówień, które są wątpliwe lub nadinterpretacjami prawnymi) załączając do zapytania przytoczone przeze mnie sytuacje medialne (w których padają podstawy prawne z zakresu kodeksu karnego) w połączeniu z przytoczonym art. 14 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2019 poz. 123) w 100% wezmę je pod uwagę i się do niech dostosuję, o ile nie będą nakładały na mnie ryzyka natury prawnej.
W dalszej części tematu proszę wstrzymać się od używania nazw firm/miejscowości powodów sporu/problemu.
Pozdrawiam.